Ada satu golongan yang dikenali sebagai sufi. Empat tafsiran
diberikan kepada istilah sufi. Ada yang melihatnya pada keadaan zahir
mereka memakai baju bulu yang kasar. Bulu dalam bahasa Arab ialah suf. Dari
perkataan ini mereka dipanggil sufi. Yang lain melihat kepada kehidupan
mereka yang bebas daripada kekacauan dunia ini serta kedamaian dan
ketenteraman mereka, keadaan yang sesuai dengan bahasa Arab safa. Daripada
perkataan safa itu timbul istilah sufi. Yang lain pula memandang lebih
mendalam, kepada hati mereka yang suci murni dan bebas daripada apa sahaja
kecuali Zat Allah. Dalam bahasa Arab safi bererti kesucian hati dan dari
perkataan itu dikatakan timbul istilah sufi. Yang lain memanggil mereka
sufi kerana mereka hampir dengan Allah dan akan berdiri di barisan pertama
di hadapan Allah pada hari kiamat. Safi dalam bahasa Arab bermakna barisan.
Terdapat empat alam, empat dunia. Pertama ialah alam atau
dunia jirim - tanah, air, api dan angin merupakan jirim dalam alam ini.
Kedua ialah alam makhluk rohani - malaikat, jin, mimpi dan kematian,
ganjaran Allah - lapan syurga dan keadilan Allah - tujuh neraka. Ketiga
ialah alam huruf, nama-nama indah bagi sifat-sifat Allah, dan Loh
Tersembunyi (Loh Mahfuz) yang menjadi sumber kepada perintah-perintah
Allah. Keempat ialah alam Zat Allah Yang Maha Suci, alam yang tidak boleh
digambarkan atau dihuraikan kerana pada alam ini atau tahap ini tidak ada
perkataan, nama-nama, sifat-sifat atau persamaan. Tiada siapa kecuali Allah
mengetahuinya.
Terdapat pula empat jenis ilmu. Pertama ilmu tentang
peraturan-peraturan Allah, dan berhubung dengan aspek lahir kehidupan dunia
ini. Kedua ialah ilmu kerohanian, pengetahuan batin tentang sebab dan
akibat. Ketiga ialah ilmu tentang jiwa, roh, mengenal diri dan melaluinya
pengetahuan tentang ketuhanan diperolehi. Akhirnya ilmu tentang kebenaran
atau hakikat.
Roh juga ada empat jenis, roh kebendaan, roh yang arif, roh
yang memerintah (roh sultan) dan roh kudus (roh suci).
Yang zahir, kenyataan bagi Pencipta, juga ada empat jenis.
Pertama ialah kenyataan di dalam rupa, bentuk, warna, seumpama gubahan-Nya.
Kedua ialah kenyataan perbuatan dan tindak balas dalam perkara yang
berlaku. Ketiga ialah kenyataan dalam sifat-sifat, bakat-bakat,
perangai-perangai sesuatu. Akhirnya kenyataan bagi zat-Nya.
Akal atau daya menimbang juga ada empat jenis: akal yang
menguruskan soal-soal kehidupan duniawi, akal yang menimbang dan memikirkan
soal-soal akhirat, akal bagi roh yang bertugas dalam bidang makrifat dan
akhirnya akal yang meliputi.
Perkara yang dibincangkan juga ada empat jenis. Empat jenis
ilmu, empat jenis roh, empat jenis penzahiran (kenyataan) dan empat jenis
akal. Ada orang yang berada pada tahap pertama ilmu, roh, kenyataan dan
akal. Mereka adalah penghuni syurga pertama yang dipanggil syurga yang
menjadi tempat kembali yang mensejahterakan, iaitu syurga keduniaan. Mereka
yang berada pada tahap kedua ilmu, roh, kenyataan dan akal tergolong ke
dalam syurga yang lebih tinggi, taman kesukaan dan kesenangan kurniaan
Allah kepada makhluk-Nya, syurga di dalam alam malaikat.. Sebahagian
manusia yang mencapai tahap ketiga ilmu, roh, kenyataan dan akal (makrifat)
berada di dalam syurga peringkat ketiga, syurga langit-langit, syurga
nama-nama dan sifat-sifat Ilahi dalam alam keesaan.
Namun, mereka yang mencari dan terikat dengan ganjaran
Allah, walaupun syurga, tidak dapat melihat hakikat sebenar dalam diri
mereka dan dalam benda-benda di sekeliling mereka. Mereka yang arif, yang
mencari hakikat, mereka yang mencapai suasana sebenar sufi, suasana
keinginan menyeluruh - tidak inginkan sesuatu apa pun kecuali Allah,
berhajat kepada Allah sahaja - meninggalkan segala-galanya dan tidak
mencari apa-apa kecuali yang hak. Mereka temui apa yang mereka cari dan
masuk ke dalam alam yang hak, dan kehampiran dengan Allah, dan hidup
semata-mata kerana Zat Allah, tidak kerana yang lain.
Ini sesuai dengan perintah Allah, "Carilah
keselamatan dengan Allah" dan ikut nasihat Nabi s.a.w, "Kedua-dua
dunia dan akhirat terlarang bagi orang yang mencintai Allah". Nabi
s.a.w tidak memaksudkan kedua-dua dunia dan akhirat dihukumkan haram. Apa
yang baginda maksudkan ialah orang yang berkehendak menemui Allah menyekat
keinginan hawa nafsunya, egonya, kasih sayang dan cita-citanya kepada dunia
dan akhirat.
Pencari yang hak memberi alasan: Dunia ini adalah ciptaan
dan kita juga ciptaan. Semua yang dicipta berhajat kepada Pencipta.
Bagaimana mungkin yang berhajat meminta kepada yang berhajat juga. Apa lagi
jalan bagi yang diciptakan kecuali mencari Pencipta.
Allah berfirman melalui Rasul-Nya, "Kecintaan-Ku,
Wujud-Ku, adalah kecintaan mereka kepada-Ku".
Nabi s.a.w bersabda, "Keadaanku
yang sangat berhajat, kemiskinanku, adalah kemegahanku". Keadaan yang sangat berhajat dan kecintaan kepada Allah
menjadi asas kepada pencarian sufi. Keadaan kemiskinan yang menjadi
kebanggaan Nabi s.a.w bukanlah kekurangan sesuatu berbentuk keduniaan atau
kebendaan. Ia adalah pelepasan segala-galanya kecuali keinginan kepada Zat
Allah. Ia adalah segala sesuatu- bukan sahaja yang di dalam dunia ini,
malah yang dijanjikan di akhirat juga - dan lantaran itu suasana berhajat
sepenuhnya untuk dipersembahkan kepada Allah.
Inilah keadaan yang membawa seseorang kepada kekosongan atau
ketiadaan diri, lenyap di dalam zat Allah. Ia adalah mengosongkan diri
seseorang daripada apa sahaja kecuali cinta Allah. Kemudian hati menjadi
bernilai atau layak untuk menerima janji Allah, "Aku tidak dapat
ditanggung oleh langit dan bumi tetapi layak ditanggung oleh hati
hamba-hamba-Ku yang beriman".
Hamba yang beriman adalah yang melepaskan apa sahaja kecuali
Yang Esa dari hatinya. Bila hati sudah disucikan, Allah melapangkannya dan
memuatkan Diri-Nya ke dalamnya. Bayazid Bustami menggambarkan keluasan
hatinya dengan katanya, "Jika segala yang maujud di dalam dan di
sekeliling arasy, keluasan semua ciptaan Allah, diletakkan di penjuru hati
manusia sempurna dia tidak akan merasai beratnya".
Begitulah keadaan kekasih Allah. Kasihilah mereka dan
sentiasalah bersama mereka kerana yang mencintai akan bersama-sama yang
dicintai pada hari akhirat nanti. Tanda kecintaan itu ialah mencari
kehadiran bersama-sama mereka, berkehendak mendengar perkataan mereka, dan
dengan pandangan serta perkataan mereka, dapat merasakan kerinduan terhadap
Allah Yang Maha Tinggi.
Allah berfirman melalui Nabi-Nya, "Aku merasai
kerinduan para hamba-Ku yang beriman, yang baik-baik, hamba yang sejati,
terhadap Diri-Ku dan Aku juga merindui mereka".
Kekasih Allah kelihatan berbeza daripada orang lain,
kelakuan dan tindakan mereka juga berbeza. Pada peringkat permulaan, ketika
masih baharu, tindakan mereka kelihatan seimbang antara baik dengan buruk.
Bila mereka maju lagi dan sampai kepada peringkat pertengahan, perbuatan
mereka penuh dengan manfaat. Dalam semua hal kebaikan yang keluar melalui
mereka bukan sahaja dalam ketaatan mereka mematuhi perintah Allah dan
peraturan agama, tetapi juga dalam perbuatan yang mengandungi puncak
kebahagiaan dan bersinar dengan cahaya kepada maksud bagi yang zahir.
Mereka seolah-olah dipakaikan dengan pakaian daripada cahaya
yang berwarna warni yang memancar daripada mereka menurut makam mereka.
Apabila mereka dapat mengalahkan ego mereka dan kejahatan
nafsu yang rendah dengan berkat kalimah tauhid "La ilaha illa Llah"
dan sampai kepada kewujudan yang boleh membezakan antara yang hak dengan
yang batil, yang benar dengan yang salah, cahaya biru langit memancar
keluar daripada mereka.
Bila dalam peringkat tersebut, dengan pertolongan dan ilham
dari Allah, mereka berpindah sepenuhnya ke dalam kebaikan dan meninggalkan
kejahatan keseluruhannya, cahaya merah membungkus atau membaluti mereka.
Dengan berkata nama Allah - HU - nama itu tiada yang lain
kecuali yang hak dapat menceritakannya, mereka sampai kepada peringkat
dipersucikan daripada segala sifat-sifat keji dan perbuatan jahat dan
menemui suasana tenang dan aman, kemudian cahaya hijau keluar daripada
mereka.
Bila semua ego dan keinginan, bila semua kehendak diri
sendiri dihapuskan melalui berkat HAQ, yang sebenarnya, dan bila mereka
menyerahkan kehendak mereka kepada kehendak Allah dan reda dengan apa juga
yang datang daripada-Nya, warna mereka berubah menjadi cahaya putih.
Inilah gambaran orang-orang sufi daripada peringkat
permulaan mereka di dalam perjalanan sampailah kepada peringkat
pertengahan. Tetapi seseorang yang sampai kepada perbatasan peringkat ini
tidak mempunyai bentuk atau warna. Dia menjadi seolah-olah sinaran cahaya
matahari. Cahaya matahari tidak berwarna. Sufi yang sampai kepada makam
yang paling tinggi tidak mempunyai kewujudan untuk membalikkan cahaya atau
warna. Jika ada, warnanya ialah hitam, yang menyerap semua warna. Inilah
tanda keadaan fana
Orang ramai yang melihat kepadanya, keadaan yang tiada warna
ini, kelihatan gelap, menjadi tabir menutupi cahaya makrifat yang dia
miliki, seperti malam menutupi sinaran matahari. Allah berfirman:
"Dan Kami jadikan malam itu (sebagai) pakaian. Dan Kami
jadikan siang itu tempat penghidupan". (Surah Nabaa, ayat 10 &
11).
Bagi mereka yang sampai kepada hakikat atau intipati akal
dan ilmu, ada tanda dalam ayat di atas.
Mereka yang sampai kepada kebenaran (hakikat) ketika di
dalam dunia ini merasakan seolah-olah di penjarakan di sini di dalam bilik
kurungan di bawah tanah yang gelap. Mereka menghabiskan hayat mereka di
dalam kesusahan dan kesengsaraan. Mereka menanggung kesusahan yang besar,
tekanan-tekanan keadaan, di dalam dunia yang gelap sepenuhnya. Nabi s.a.w
bersabda, "Dunia ini adalah penjara bagi orang beriman". Seperti
yang baginda s.a.w khabarkan percubaan yang paling besar menimpa para nabi,
kemudian yang hampir dengan Allah, kemudian dengan kadar menurun mengikut
kadar seseorang itu mahu menghampiri Allah. Jadi, adalah sesuai bagi
sufi memakai pakaian hitam dan mengikat serban hitam di kepalanya, kerana
ia adalah pakaian orang yang bersedia menempuh kesusahan dan kesakitan di
dalam perjalanan ini.
Di dalam kenyataan, hitam adalah pakaian paling sesuai bagi
mereka yang berkabung kerana kehilangan kemanusiaan dan kewujudan diri
mereka. Ramai manusia yang kehilangan anugerah yang berharga kerana
kecuaian, sesuai hanya untuk kemanusiaan, bagi mereka yang sedar, bagi yang
boleh melihat kebenaran, enggan itu membunuh kehidupan abadi dengan tangan
mereka sendiri. Membuang kasih Ilahi yang kerinduan di dalam hati mereka,
memisahkan diri mereka enggan roh suci, mereka hilang kesempatan untuk
kembali kepada asal mereka, kepada penyebab. Walaupun mereka tidak
mengetahuinya, merekalah yang menderita bala yang paling besar. Jika mereka
sedar yang mereka sudah kehilangan segala nikmat akhirat, kehidupan abadi,
mereka tentunya memakai pakaian hitam, pakaian berkabung. Janda yang
kematian suami berkabung selama empat bulan sepuluh hari. Ini adalah
berkabung kerana kehilangan sesuatu di dalam dunia. Orang yang kehilangan
kebaikan hidup yang abadi seharusnya berkabung secara abadi juga.
Nabi s.a.w
bersabda, "Mereka yang ikhlas sentiasa berada di tepi bahaya
besar". Betapa tepat gambaran ini mengenai orang yang terpaksa
berjalan berjingkit-jingkit dengan penuh kewaspadaan! Tetapi inilah suasana
sufi yang meninggalkan kewujudan dirinya dan berada di dalam alam fana.
Kefakirannya terhadap dunia ini yang ditinggalkannya dan hajatnya yang
penuh kepada Allah sangat besar, dan dia melepasi kemanusiaan sebagai
keindahan yang bersangatan.
Mereka yang memperolehi penyaksian kepada yang hak, setelah
menyaksikan keindahan kebenaran itu, tidak ingin melihat yang lain lagi.
Mereka tidak boleh melihat kecintaan dan kerinduan kepada apa sahaja. Bagi
mereka, Allah jualah yang menjadi yang dikasihi, hanya Dia yang wujud.
Begitulah keadaan mereka di dalam kedua-dua alam. Itulah satu-satunya
matlamat mereka. Akhirnya mereka menjadi insan, dan Allah ciptakan insan
supaya mengenali-Nya, supaya mencapai Zat-Nya.
Menjadi kewajipan bagi setiap orang untuk mencari dan
mengenali atau mengetahui tujuan dia diciptakan dan menghayati maksud
tujuan tersebut, kewajipan yang mereka tanggung di dalam dunia ini dan di
akhirat, supaya mereka tidak habiskan usia mereka di dalam kerugian, agar
mereka tidak menyesal selama-lamanya di akhirat - dibungkus, lemas di dalam
kerinduan yang akan mereka sedari akhirnya di dalam penyesalan yang abadi.
|