Pengikut-pengikut
jalan kerohanian Orang-orang yang mengikuti jalan kerohanian terbahagi kepada
dua bahagian atau golongan. Golongan pertama ialah yang termasuk ke dalam
kumpulan Sunnis; mereka yang mengikuti peraturan Quran dan amalan serta
peraturan yang berasal daripada kelakuan dan perbuatan Rasulullah s.a.w.
Mereka ikuti peraturan ini dalam perkataan, perbuatan, pemikiran dan
perasaan, dan mereka mengikuti maksud batin agama – iaitu mereka mengerti
bukan ikut secara taklid buta. Mereka beramal dan hidup menurut peraturan
agama, merasainya dan menikmatinya, bukan semata-mata menanggung sesuatu
yang dipaksakan ke atas mereka. Inilah jalan kerohanian yang mereka ikut.
Inilah persaudaraan hamba-hamba Allah yang berkasih sayang. Sebahagian
daripada mereka dijanjikan syurga tanpa hisab, yang lain akan menderita
sedikit azab hari kiamat dan kemudian masuk syurga. Namun ada juga
sebahagian yang memasuki neraka beberapa ketika yang singkat untuk
menyucikannya daripada dosa sebelum masuk syurga. Tiada yang akan kekal di
dalam neraka. Yang akan kekal di dalam neraka ialah orang kafir dan
munafik.
Golongan kedua terdiri daripada kumpulan-kumpulan yang
bidaah. Nabi s.a.w telah memberi peringatan, “ Kamu, seperti Bani Israil
sebelum kamu, seperti umat Isa anak Maryam, akan dibahagikan dan dipisahkan
di antara satu sama lain. Sebagaimana mereka mereka-reka dan mengubah-ubah,
kamu juga akan mengadakan bidaah. Dengan masa berlalu dalam bidaah,
tentangan dan dosa, kamu akan jadi seperti mereka dan berbuat yang sama.
Jika mereka masuk ke dalam lubang ular yang berbisa kamu juga akan
mengikuti mereka. Kamu patut tahu Bani Israil berpecah kepada tujuh puluh
satu kumpulan. Kesemuanya dalam kesesatan kecuali satu. Dan orang Nasrani
berpecah kepada tujuh puluh dua kumpulan, dan semuanya sesat kecuali satu.
Aku bimbang umatku akan dipecahkan kepada tujuh puluh tiga kumpulan. Ini
terjadi kerana mereka mengubah yang benar kepada yang salah dan yang haram
kepada yang halal menurut pertimbangan mereka sendiri, untuk muslihat dan
keuntungan mereka, kecuali satu, semua kumpulan itu akan ke neraka, dan
kumpulan yang satu itu akan selamat.”
Bila ditanya
siapakah yang satu diselamatkan itu baginda bersabda, “Mereka yang
mengikuti kepercayaan dan perbuatanku serta para sahabatku”.
Di bawah ini dinyatakan sebahagian daripada jalan bidaah yang
dipegang dan diikuti oleh orang-orang yang mengakui diri mereka orang
kerohanian:
Hululiyya – percaya
kepada penjelmaan dalam bentuk makhluk atau manusia, mendakwa halal melihat
tubuh dan wajah yang cantik, samada perempuan atau lelaki, siapa sahaja
samada isteri-isteri atau suami-suami, anak-anak perempuan atau
saudara-saudara perempuan orang lain. Mereka juga bercampur dan menari
bersama-sama. Ini jelas bertentangan dengan peraturan Islam dan menjaga
kesucian dan kehormatan di dalam peraturan tersebut.
Haliyya – mencari
kerasukan zauk dengan cara menari, menyanyi, menjerit dan bertepuk tangan.
Mereka mendakwa syeikh mereka berada dalam suasana yang mengatasi batasan
hukum agama. Jelas sekali mereka terpesung jauh daripada perjalanan Nabi
s.a.w yang dalam tindak tanduk mematuhi hukum agama.
Awliya’iyya – mendakwa
mereka berada dalam kehampiran dengan Allah dan mengatakan bila hamba
hampir dengan Tuhan semua kewajipan agama terangkat daripada mereka.
Seterusnya mereka mendakwa seorang wali, orang yang hampir dengan Allah,
menjadi sahabat akrab-Nya, mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada
nabi. Mereka mengatakan ilmu sampai kepada Rasulullah s.a.w melalui Jibrail
sementara wali menerima ilmu secara langsung dari Tuhan. Pandangan salah
tentang suasana mereka dan apa yang mereka sifatkan kepada diri mereka
adalah dosa mereka yang paling besar yang membawa mereka kepada bidaah dan
kekufuran.
Syamuraniyya – percaya
dunia ini kekal abadi, dan sesiapa yang mengucapkan perkataan abadi akan
terlepas daripada tuntutan agama, lagi mereka tidak ada hukum halal dan
haram. Mereka menggunakan alat musik dalam upacara ibadat mereka. Mereka
tidak memisahkan lelaki dengan perempuan. Mereka tidak membezakan dua
jantina itu. Mereka adalah kumpulan kafir yang tidak boleh diperbetulkan
lagi.
Hubiyya – mengatakan
bila manusia sampai ke peringkat cinta mereka bebas daripada semua
kewajipan agama. Mereka tidak menutup kemaluan mereka.
Huriyya – seperti Haliyya, enggan menjerit, menyanyi, menari
dan bertepuk tangan, mereka menjadi kerasukan dan di dalam suasana
kerasukan itu mereka mendakwa mengadakan hubungan jenis dengan bidadari;
bila keluar dari kerasukan mereka mandi junub. Mereka dimusnahkan oleh
pembohongan mereka sendiri.
Ibahiyya – enggan
mengajak kepada kebaikan dan melarang kemungkaran. Mereka menghukumkan
haram sebagai halal. Mereka memahatkan pendapat ini kepada kaum perempuan.
Bagi mereka semua perempuan halal bagi semua lelaki.
Mutakasiliyya – menjadikan
prinsip kemalasan dan meminta sedekah dari rumah ke rumah sebagai cara
mendapatkan keperluan harian mereka. Mereka mendakwa telah meninggalkan
segala hal ehwal dunia. Mereka gagal dan terus gagal di dalam kemalasan
mereka.
Mutajahiliyya –
berpura-pura jahil dan dengan sengaja berpakaian tidak sopan, cuba
menunjukkan dan berkelakuan seperti orang kafir, sedangkan Allah berfirman,
“Jangan cenderung kepada yang berbuat dosa”. (Surah Hud, ayat 113). Nabi
s.a.w bersabda, “Sesiapa yang cuba berlagak seperti satu kaum dia dianggap
salah seorang dari mereka”.
Wafiqiyya – mendakwa
hanya Allah yang boleh kenal Allah. Jadi, mereka membuang jalan kebenaran.
Kejahilan yang disengajakan membawa mereka kepada kemusnahan.
Ilhamiyya – berpegang
dan mengharapkan kepada ilham, meninggalkan ilmu pengetahuan, melarang
belajar, dan berkata Quran adalah hijab bagi mereka, dan fikiran puisi
adalah Quran mereka. Mereka meninggalkan Quran dan sembahyang, sebaliknya
mengajarkan anak-anak mereka puisi.
Pemimpin-pemimpin dan guru-guru dari kumpulan Sunni
mengatakan para sahabat, dengan berkat kehadiran Rasulullah s.a.w di
tengah-tengah mereka, berada dalam suasana zauk dan keghairahan kerohanian
yang sangat tinggi. Pada zaman kemudian peringkat kerohanian yang demikian
tidak tercapai lagi oleh orang ramai dan ia menjadi semakin hilang. Yang
masih tinggal diturunkan kepada pewaris-pewaris kerohanian pada jalan
kebenaran Ilahi, yang kemudiannya terbahagi kepada banyak cabang-cabang. Ia
berpecah kepada terlalu banyak kumpulan sehingga kebijaksanaan dan
tenaganya menjadi sangat berkurangan dan berselerak. Dalam banyak kes
segala yang tinggal hanyalah rupa yang dibaluti oleh pakaian guru
kerohanian tanpa sebarang makna, kekuatan dan tenaga di bawah pakaian
tersebut. Walaupun dalam suasana kosong itu ia masih juga berpecah dan
berganda, bertukar menjadi bidaah. Sebahagian menjadi Qalandari – peminta
sedekah yang mengembara. Yang lain menjadi Haydari dan berpura-pura menjadi
wira. Yang lain pula menamakan diri mereka Adhami dan berpura-pura mengikuti wali Allah
Ibrahim Adham yang meninggalkan takhta kerajaan dunia ini. Masih ramai lagi
yang lain.
Dalam zaman kita mereka yang mengikuti jalan kebenaran sesuai
dengan hukum agama menjadi semakin berkurangan. Pengikut-pengikut yang
benar pada jalan ini boleh dikenali melalui dua kenyataan. Pertama,
kenyataan zahir, yang menunjukkan keadaan kehidupan harian mereka yang
dibentengi oleh hukum dan amalan agama. Kedua kenyataan dalaman, contoh
teladan yang si pencari itu ikuti dan lahirkan dan dengan apa yang dia
dibimbingkan. Sesungguhnya tiada yang lain untuk diikuti melainkan Nabi
Muhamamd s.a.w, yang menjadi teladan, yang pada satu masa dahulu baginda
sendiri berada dalam suasana mencari dan kebenaranlah yang baginda cari.
Tanpa ragu-ragu roh suci baginda sahaja yang menjadi perantaraan. Itulah
undang-undang yang mesti dipatuhi oleh orang yang beriman bagi penerusan
kehidupan agama dalam kehidupan. Cara lain, wali yang memiliki pesaka
kerohanian Nabi s.a.w boleh memberkati si pencari dengan kewujudan
kebendaannya. Sesungguhnya syaitan tidak boleh mengambil rupa Nabi s.a.w.
Waspadalah wahai pengembara pada jalan kerohanian, orang buta
tidak boleh memimpin orang buta. Perhatian kamu mesti bersungguh-sungguh
agar kamu dapat membezakan kebaikan yang paling kecil daripada kejahatan
yang paling kecil.
|