Kafan mayat Pesan Roh Kepada Manusia Apabila roh
keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di
langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.Apabila mayat
dimandikan, lalu roh berkata : “Wahai orang yang memandikan, aku minta
kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan
sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut”.
Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu:
“Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam
keadaan panas.Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana
tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh”. Apabila dimandikan,
roh sekali lagi merayu :”Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan
engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya
roh”.
Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki
mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan
diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya
sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat
melihat lagi sampai Hari Kiamat. Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :
“Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi janda.
Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan
janganlah kalian menyakiti mereka.
Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari
rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat
selama-lamanya”. Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi
diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur
selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali
terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga
langkah dari rumah, roh pula berpesan: “Wahai Kekasihku, wahai saudaraku
dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia
memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan
aku”. “Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk
warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku”. “Adapun
didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan.
Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku”.
Ada satu riwayat dari Abi Qalabah mengenai mimpi
beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di
tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda
memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat
jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat
jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab: “Sesungguhnya
bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman.
Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak
soleh dan tidak pernah mendoakan aku”. Setelah mendengar jawapan mayat itu,
Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya
dan menceritakan apa yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka.
Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu
berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya.
Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat
jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudahada nur dimukanya dan
kelihatan lebih terang daripada matahari.
Baginda Rasullullah S.A.W berkata: Apabila telah
sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke
dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya
melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu
datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut
hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar.
Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk
dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka
keluar.Dan akhir sekali datanglagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik
roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat
nazak orang itu.” Sambung Rasullullah S.A.W. lagi: “Kalau orang yang nazak
itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. Akan menebarkan sayapnya
yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat
kedudukannya di syurga.
Apabila orang yang beriman itu melihat syurga,
maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah
kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada
sayap Jibrail A.S.” Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail
A.S. akan menebarkan sayap di sebelahkiri. Maka orang yang nazak tu dapat
melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi
melihat orang di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila
melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya. Dari sebuah hadis
bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya
maka datanglah malaikat maut.
Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang
mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu
dengan berkata: “Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui
jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada
Allah S.W.T.” Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun
kembali kepada AllahS.W.T.dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah
orang mukmin itu. Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: “Wahai
malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain.” Sebaik saja malaikat
maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut
roh orang mukmin dari arah tangan.
Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang
mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan
ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang
mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini
mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan.”
Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut
roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah
kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:
Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan
berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan
menghadiri majlis-majlis ilmu.”
Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang
mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga.
Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:
Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar
bacaan Al-Quran dan zikir.” Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang
mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata
mata: “Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat
beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana
takutkan Allah.” Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah
S.W.T. Kemudian AllahS.W.T. berfirman yang bermaksud: ”Wahai malaikatKu, tulis
AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu.”
Sebaik saja mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri
roh orang itu dan menunjukkan AsmaAllah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma
Allah dan cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah
mulut dengan tenang. Abu Bakar R.A.telah ditanya tentang kemana roh pergi
setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:”Roh itu menuju
ketujuh tempat:-
1.
|
Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga
Adnin.
|
2.
|
Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
|
3.
|
Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga
Illiyyina.
|
4.
|
Roh para syuhada berterbangan seperti burung
di syurga mengikut kehendak mereka
|
5.
|
Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung
di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
|
6.
|
Roh anak-anak orang yang beriman akan berada
di gunung dari minyak misik.
|
|
Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka
Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.”
Telah bersabda Rasullullah S.A.W
|
7.
|
Tiga kelompok manusia yang akan dijabat
tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:
|
|
1. Orang-orang yang mati syahid.
|
|
2. Orang yang mengerjakan solat malam dalam
bulan Ramadhan.
|
|
3. Orang berpuasa di hari Arafah.
|
|
|
Wallahua’lam
Penyebab Kebanyakan Wanita Masuk Neraka
Penyebab Kebanyakan Wanita Masuk Neraka Sahabat
yang dirahmati Allah, Suatu perkara yang pasti bahawa Syurga dan Neraka
adalah dua tempat balasan yang Allah s.w.t. ciptakan. Syurga diciptakanNya
sebagai tempat tinggal yang abadi bagi kaum Muslimin dan Muslimat dan
Neraka sebagai tempat tinggal bagi kaum Musyrikin, Musyrikat dan pelaku
dosa yang Allah s.w.t. telah melarang darinya. Setiap Muslim yang mengerti
keadaan Syurga dan Neraka tentunya sangat berharap untuk dapat menjadi
penghuni Syurga dan terhindar jauh dari Neraka, inilah fitrah.
Membicarakan tentang Neraka dan penghuninya,
yang mana mayoritas penghuninya adalah wanita kerana sebab-sebab yang akan
dijelaskan nanti. Sebelum kita mengenal wanita-wanita penghuni Neraka
alangkah baiknya jika kita menoleh kepada peringatan-peringatan Allah
s.w.t. di dalam Al Quran tentang Neraka dan azab yang tersedia di dalamnya
dan perintah untuk menjaga diri daripadanya. Allah s.w.t. berfirman yang
maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu
dari api Neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya
malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah
terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan
apa yang diperintahkan.” (Surah At Tahrim ayat 6).
Imam
At-Tobari (rahimahu ‘Llah) menyatakan di dalam tafsirnya : “Ajarkanlah
kepada keluargamu amalan ketaatan yang dapat menjaga diri mereka dari
Neraka.” Ibnu Abbas r.a juga mentafsirkan ayat ini : “Beramallah kamu
dengan ketaatan kepada Allah, takutlah kamu untuk bermaksiat kepadaNya dan
perintahkan keluarga kamu untuk berzikir, nescaya Allah menyelamatkan kamu
dari Neraka.” Masih banyak tafsir para sahabat dan ulama lainnya yang
menganjurkan kita untuk menjaga diri dan keluarga dari Neraka dengan
mengerjakan amalan soleh dan menjauhi maksiat kepada Allah s.w.t. Di dalam
surah lainnya Allah s.w.t. berfirmanyang bermaksud : “Peliharalah dirimu
dari Neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu yang disediakan bagi
orang-orang kafir.” (Surah Al Baqarah ayat 24).
Sahabat yang dimuliakan, Begitu pula dengan
ayat-ayat lainnya yang juga menjelaskan keadaan Neraka dan perintah untuk
menjaga diri daripadanya. Kedahsyatan dan kengerian Neraka juga dinyatakan
Rasulullah s.a.w di dalam hadis yang sahih dari Abu Hurairah r.a
bahawasanya baginda bersabdayang bermaksud : “Api kamu yang dinyalakan oleh
anak cucu Adam ini hanyalah satu bahagian dari 70 bahagian Neraka Jahanam.”
Jikalau api dunia saja dapat menghanguskan tubuh kita, bagaimana dengan api
Neraka yang panasnya 70 kali ganda dibandingkan dengan panas api dunia?
Semoga Allah S.W.T. menyelamatkan kita dari api Neraka.
WANITA PENGHUNI NERAKA
Mengenai hal ini, Rasulullah s.a.w bersabda yang
bermaksud : “Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan
penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam
Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis
Riwayat Al- Bukhari dan Muslim) Hadis ini menjelaskan kepada kita apa yang
disaksikan oleh Rasulullah s.a.w tentang penghuni Syurga yang majoritinya
adalah fuqara (para fakir miskin) dan Neraka yang majoriti penghuninya
adalah wanita. Tetapi hadis ini tidak menjelaskan sebab-sebab yang
menyebabkan mereka dimasukkan ke dalam Neraka dan menjadi majoriti penghuninya,
namun demikian sebab-sebab tersebut disebutkan dalam hadis lainnya.
Di dalam kisah solat gerhana matahari,
Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya melakukan solat gerhana padanya
dengan solat yang panjang , Rasulullah s.a.w melihat Syurga dan Neraka.
Ketika beginda melihat Neraka beginda bersabda kepada para sahabatnya: “ …
dan aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti
ini sama sekali, aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita.
Para sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?” Baginda
s.a.w menjawab : “Kerana kekufuran mereka.” Kemudian ditanya lagi : “Apakah
mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap
suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau
berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang
panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai)
nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan
pada dirimu.’ ” (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari) Dalam hadis yang lain,
Rasulullah s.a.w menjelaskan tentang wanita penghuni Neraka, baginda
bersabda : “ … dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka
telanjang, melenggak-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling
dari ketaatan kepada Allah dan suaminya, kepala mereka seakan-akan seperti
bunggul unta. Mereka tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya
Syurga padahal wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan
sekian.” (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad) Dari Imran bin Husain dia
berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : “Sesungguhnya penduduk
Syurga yang paling sedikit adalah wanita.” (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad)
Imam Qurthubi (rahimahu ‘Llah) menjelaskan maksud hadis di atas dengan
pernyataannya : “Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Syurga adalah
hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada
kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya
akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan
dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga
sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat
disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka
memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu
jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika
diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At
Tazkirah halaman 369).
Jika kita
perhatikan keterangan dan hadith di atas dengan insaf, nescaya kita akan
dapati beberapa sebab yang menjerumuskan kaum wanita ke dalam Neraka bahkan
menjadi majoriti penghuniya dan yang menyebabkan mereka menjadi golongan
minoriti dari penghuni Syurga.
1. Kufur Terhadap Suami dan Kebaikan-Kebaikannya
: Rasulullah s.a.w menjelaskan hal ini pada sabda baginda di atas tadi.
Kekufuran seumpama ini terlalu banyak kita dapati di tengah-tengah keluarga
kaum muslimin, iaitu seorang isteri yang mengingkari kebaikan-kebaikan
suaminya selama sekian waktu yang panjang hanya dengan sikap suami yang
tidak sesuai dengan kehendak isteri sebagaimana kata pepatah,’panas setahun
dihapus oleh hujan sehari’.
Padahal yang harus dilakukan oleh seorang isteri
ialah bersyukur terhadap apa yang diberikan suaminya, janganlah ia
mengkufuri kebaikan-kebaikan suami kerana Allah s.w.t. tidak akan melihat
isteri seumpama ini sebagaimana dijelaskan Rasulullah s.a.w : “Allah tidak
akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya
dan tidak merasa cukup dengannya.” (Hadis Riwayat Nasaie).
Hadis di
atas adalah peringatan keras bagi kaum wanita muslimah yang menginginkan
keredhaan Allah s.w.t. dan SyurgaNya. Maka tidak layaklah bagi wanita yang
mengharapkan akhirat untuk mengkufuri kebaikan-kebaikan suaminya dan
nikmat-nikmat yang diberikannya atau meminta dan banyak mengadukan hal-hal
kekurangan yang tidak sepatutnya untuk diperbesar-besarkan. Jika sedemikian
keadaannya, maka sangat tidak sesuai sekali jika wanita yang kufur terhadap
suaminya serta kebaikan-kebaikannya dikatakan Rasulullah s.a.w sebagai
majoriti kaum yang masuk ke dalam Neraka walaupun mereka tidak kekal
didalamnya. Cukup sekiranya isteri-isteri Rasulullah s.a.w dan para
sohabiyah sebagai suri tauladan bagi isteri-isteri kaum muslimin dalam
mensyukuri kebaikan-kebaikan yang diberikan suaminya kepadanya.
2. Durhaka Terhadap Suami Kedurhakaan yang
dilakukan seorang isteri terhadap suaminya pada umumnya berupa tiga bentuk
kedurhakaan yang sering kita jumpai pada kehidupan masyarakat kaum
Muslimin. Tiga bentuk kedurhakaan itu adalah
Derhaka dengan ucapan dan perbuatan.
Bentuk pertama ialah seorang isteri yang
biasanya berucap dan bersikap baik kepada suaminya serta segera memenuhi
panggilannya, tiba-tiba berubah sikap dengan berbicara kasar dan tidak
segera memenuhi panggilan suaminya. Atau ia memenuhinya tetapi dengan wajah
yang menunjukkan rasa tidak senang atau lambat mendatangi suaminya.
Kederhakaan seperti ini sering dilakukan seorang
isteri ketika ia lupa atau memang sengaja melupakan ancaman-ancaman Allah
terhadap sikap ini. Termasuk bentuk kederhakaan ini ialah apabila seorang
isteri membicarakan perbuatan suami yang tidak ia sukai kepada teman-teman
atau keluarganya tanpa sebab yang dibenarkan oleh syara’. Atau ia menuduh
suaminya dengan tuduhan-tuduhan yang bermaksud untuk menjatuh dan merosak
kehormatannya sehingga suaminya dipandang hina di mata orang lain. Begitu
juga apabila seorang isteri meminta talak atau di khulu’ (dicerai) tanpa
sebab syar’i. Atau ia mendakwa telah dianiaya atau dizalimi suaminya atau
lain-lainnya.
Permintaan cerai biasanya di awali dengan
pertengkaran antara suami dan isteri kerana ketidakpuasan isteri terhadap
kebaikan dan usaha suami. Atau yang lebih menyedihkan lagi bila hal itu
dilakukannya kerana suaminya berusaha mengamalkan syari’at-syari’at Allah
s.w.t. dan sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w. Sungguh hina sekali apa yang
dilakukan isteri seperti ini terhadap suaminya. Ingatlah sabda Rasulullah
s.a.w : “Wanita mana saja yang meminta cerai pada suaminya tanpa sebab
(yang syar’ie) maka haram baginya mencium wangi Syurga.” (Hadis Riwayat Abu
Daud dan At-Tirmizi ).
Bentuk kederhakaan kedua yang dilakukan para
isteri terjadi apabila seorang isteri tidak mahu melayani keperluan
batiniyah suaminya atau bermuka masam ketika melayaninya atau menghindari
suami ketika hendak disentuh dan dicium atau menutup pintu ketika suami
hendak mendatanginya dan yang seumpamanya. Termasuk dari bentuk ini ialah
apabila seorang isteri keluar rumah tanpa izin suaminya walaupun hanya
untuk mengunjungi kedua orang tuanya. Tindakan ini sebenarnya adalah
seakan-akan seorang isteri lari dari rumah suaminya tanpa sebab syar’ie.
Demikian pula jika isteri enggan untuk bersafar
(melakukan perjalanan) bersama suaminya, mengkhianati suami dan hartanya,
membuka dan menampakkan apa yang seharusnya ditutupi dari anggota tubuhnya
(aurat), menerima tetamu tanpa izin suaminya, berjalan di tempat umum dan
pasar-pasar tanpa mahram, bersenda gurau atau berbicara lemah-lembut penuh
mesra kepada lelaki yang bukan mahramnya dan yang lain-lain. Begiti juga
apabila seorang isteri tidak mau berdandan atau mempercantikkan diri untuk
suaminya padahal suaminya menginginkan hal-hal itu, melakukan puasa sunat
tanpa izin suaminya, meninggalkan hak-hak Allah seperti solat atau puasa
Ramadhan.
Maka setiap isteri yang melakukan
perbuatan-perbuatan seperti tersebut adalah isteri yang durhaka terhadap
suami dan telah melakukan maksiat kepada Allah s.w.t. Jika kedua bentuk
kederhakaan ini dilakukan sekaligus oleh seorang isteri maka ia dikatakan
sebagai isteri yang derhaka dengan ucapan dan perbuatannya.
Sungguh rugi wanita yang melakukan kederhakaan
ini. Mereka lebih memilih jalan ke Neraka daripada jalan ke Syurga kerana
memang biasanya wanita yang melakukan kederhakaan-kederhakaan ini tergoda
oleh angan-angan dan kesenangan dunia yang menipu. Jalan menuju Syurga
tidaklah dihiasi dengan bunga-bunga yang indah, melainkan dipenuhi dengan
rintangan-rintangan yang berat untuk dilalui oleh manusia kecuali
orang-orang yang diberi ketegaran iman oleh Allah.
Tetapi ingatlah di hujung jalan ini ada Syurga
yang Allah sediakan untuk hamba-hambaNya yang sabar menempuhnya. Ketahuilah
pula bahawa jalan menuju ke Neraka memang indah, penuh dengan syahwat dan
kesenangan dunia yang setiap manusia tertarik untuk menjalaninya. Tetapi
ingat dan sedarlah bahawa Neraka menanti orang-orang yang menjalani jalan
ini dan tidak mahu berpaling darinya semasa ia hidup di dunia. Hanya wanita
yang bijaksanalah yang mahu bertaubat kepada Allah s.w.t. dan meminta maaf
kepada suaminya dari kederhakaan-kederhakaan yang pernah ia lakukan. Ia
akan kembali berusaha mencintai suaminya dan sabar dalam mentaati
perintahnya.
3. Tabarruj Yang dimaksud dengan tabarruj ialah
seorang wanita yang menampakkan perhiasannya dan keindahan tubuhnya serta
apa-apa yang wajib ditutupnya dari pandangan lelaki bukan mahramnya. Hal
ini kita dapati pada sabda Rasulullah s.a.w tentang wanita-wanita yang
berpakaian tapi hakikatnya telanjang disebabkan pakaian yang mereka pakai
tipisnya, berseluar ketat menampakkan bahagian-bahagian tubuh tertentu,
tidak menutup aurat sepertimana yang berlaku di dalam masyarakat kita.
Sebagaimana yang dihuraikan oleh Ibnul ‘Abdil Barr rahimahu ‘Llah ketika
menjelaskan sabda Rasulullah s.a.w tersebut.
Ibnul ‘Abdil Barr menyatakan : “Wanita-wanita
yang dimaksudkan Rasulullah s.a.w adalah yang memakai pakaian yang tipis
yang menampakkan tubuhnya atapun yang menunjukkan bentuk tubuhnya dan tidak
menutupinya, maka mereka adalah wanita-wanita yang berpakaian pada zahirnya
dan telanjang pada hakikatnya … .” Mereka adalah wanita-wanita yang suka
dan amat gembira apabila berjaya menampakkan perhiasan mereka, padahal
Allah s.w.t. telah melarang hal ini dalam firmanNya yang bermkasud : “Dan
janganlah mereka menampakkan perhiasan-perhiasan mereka.” (Surah An Nur
ayat 310)
Imam Az-Zahabi rahimahu ‘Llah menyatakan di
dalam kitab Al Kabair : “Termasuk dari perbuatan-perbuatan yang menyebabkan
mereka dilaknat ialah menampakkan hiasan emas dan permata yang dipakai oleh
mereka, memakai minyak wangi dengan yang seumpanya jika mereka keluar rumah
… .”
Dengan perbuatan seperti ini bererti mereka
secara tidak langsung menyeret kaum lelaki ke dalam Neraka, kerana pada
diri kaum wanita terdapat daya tarik syahwat yang sangat kuat yang dapat
menggoncang keimanan yang kukuh sekalipun, apa lagi iman yang lemah yang
tidak dikuatkan dengan ilmu Al Qur’an dan As Sunnah. Rasulullah sendiri
menyatakan di dalam hadis yang sahih bahwa : “ Fitnah yang paling besar
yang paling ditakutkan atas kaum lelaki adalah fitnahnya wanita.” Sahabat
yang dirahmati Allah, Sejarah sudah membuktikan bahawa betapa banyak
tokoh-tokoh dunia yang tidak beriman kepada Allah s.w.t. hancur hanya
disebabkan pujuk-rayu wanita. Bahkan berapa banyak persaudaraan di antara
kaum muslimin terputus hanya disebabkan wanita.
Berapa banyak anak yang menderhaka kepada ibunya
demi mencari cinta seorang wanita, dan masih banyak lagi gejala-gejala
lainnya yang dapat membuktikan bahawa wanita seumpama mereka ini memang
layak untuk tidak mendapatkan wanginya Syurga. Hanya dengan ucapan dan
rayuan seorang wanita mampu menjerumuskan kaum lelaki ke dalam lembah dosa
yang hina, terlebih lagi jika mereka bersolek dan menampakkan tubuh mereka
kepada kaum lelaki.
Tidak menghairankan lagi jika di sana-sini
terjadi jenayah dan kezaliman terhadap kaum wanita, kerana yang demikian
adalah hasil perbuatan mereka sendiri. Hindarilah tabarruj dan berhiaslah
dengan pakaian yang disaran oleh Islam yang akan menyelamatkan kaum wanita
dari dosa di dunia ini dan azab di akhirat kelak. Jangan diikut pemikiran
sekular pemimpin-pemimpin wanita Islam yang cuba mempertikaikan hukum-hukum
Allah dan mempertikaikan hak-hak wanita yang telah dinyatakan di dalam
al-Qur’an. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : “Dan tinggallah kamu di
rumah-rumah kamu dan janganlah kamu bertabarruj dengan tabarrujnya
orang-orang jahiliyyah pertama dahulu.” (Surah Al Ahzab ayat 33)
Masih banyak sebab-sebab lainnya yang
menyebabkan wanita menjadi penghuni majoriti Neraka. Tetapi cukuplah dengan
tiga sebab ini sahaja yang dijelaskan di sini kerana memang tiga perkara
inilah yang sering kita dapati di dalam kehidupan masyarakat kita.
Rasulullah s.a.w pernah menerangkan satu amalan yang dapat menyelamatkan
kaum wanita dari azab Neraka. Ketika beginda selesai berkhutbah hari raya
yang berisikan perintah untuk bertakwa kepada Allah s.w.t. dan anjuran
untuk mentaatiNya. Baginda pun bangkit mendatangi kaum wanita, baginda
menasihati mereka dan mengingatkan mereka tentang akhirat kemudian baginda
bersabda : “Bersedekahlah kamu semua. Kerana kebanyakan kamu adalah kayu
api Jahanam!” Maka berdirilah seorang wanita yang duduk di antara
wanita-wanita lainnya yang berubah kehitaman kedua pipinya, iapun bertanya
: “Mengapa demikian, wahai Rasulullah?” Baginda menjawab : “Kerana kamu
banyak mengeluh dan kamu kufur terhadap suami!” (Hadis Riwayat Al- Bukhari)
Bersedekahlah kerana sedekah adalah satu jalan untuk menyelamatkan kaum
wanita dari azab Neraka. Semoga Allah s.w.t. menyelamatkan kita dari
azab-Nya. Amin.
|