Seperti para nabi-nabi dan rasul-rasul yang martabat serta kedudukan
mereka tidak sama di antara satu sama lain, para Aulia juga diberi martabat
berlainan. Di kalangan para Anbia dan Rasul yang jumlahnya sangat ramai itu
pun (Nabi lebih 124,000 dan Rasul 315) yang wajib diketahui hanya 25 orang
sahaja (Nabi dan Rasul) sedangkan yang bakinya tidak wajib diketahui.
Daripada 25 orang Nabi dan Rasul itu ada pula lima orang yang dikurniakan
martabat tinggi, dipanggil ‘Ulul Azmi’, iaitu Muhammad s.a.w., Ibrahim
a.s., Musa a.s., Isa a.s. dan Nuh a.s. Para Aulia juga mempunyai martabat
yang berbeza-beza. Namun tidak ada siapa yang dapat mengenal pasti siapakah
di antara para Aulia itu yang tertinggi martabatnya kecuali Allah, kerana fungsi
atau peranan para nabi dan Rasul. Seperti dijelaskan dahulu, para nabi dan
rasul yang diutus kepada manusia harus membuktikan bahawa mereka dibekalkan
oleh mukjizat yang dikurniakan Allah kepada mereka.
Tetapi para Aulia tidak wajib membuktikan diri mereka sebagai Aulia
melalui karamah yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka. Bahkan para
Aulia dikehendaki merahsiakan kewalian mereka, apalagi martabat mereka,
kecuali dalam keadaan darurat atau terdesak sahaja. Sebab itu para Aulia
tidak dapat dikenal pasti yang lebih tinggi martabatnya daripada yang lain,
sedangkan bilangan mereka sangat ramai. Mungkin martabat para Aulia itu
dapat dikenal hanya melalui karamah mereka, sedangkan karamah mereka pun
tidak wajib ditontonkan kepada orang ramai, kecuali jika terdesak.
Tingkatan para wali dapat dibahagikan kepada beberapa tingkatan sesuai
dengan kedudukan mereka masing-masing di sisi Allah swt. Di antara mereka
ada yang terbatas jumlahnya di setiap masanya, tetapi ada pula yang tidak
terbatas jumlahnya Sehubungan dengan hal ini, Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi
memberikan penjelasan tentang tingkatan dan pembahagian para wali seperti
yang diterangkan dalam kitabnya FUTUHATUL MAKKIYAH pada bab ke tujuh puluh
tiga yang diringkas oleh Syeikh Al Manawi dalam mukaddimah Thabaqat
Sughrahnya sebagai berikut:
PEMBAHAGIAN WALI-WALI ALLAH
1. Al-Aqtab
Al Aqtab berasal dari kata tunggal Al Qutub yang mempunyai erti
penghulu. Dari sini dapat kita simpulkan bahwa Al Aqtab adalah darjat
kewalian yang tertinggi. Jumlah wali yang mempunyai darjat tersebut hanya
terbatas seorang saja untuk setiap masanya. Seperti Abu Yazid Al Busthami
dan Ahmad Ibnu Harun Rasyid Assity. Di antara mereka ada yang mempunyai
kedudukan di bidang pemerintahan, meskipun tingkatan taqarrubnya juga mencapai
darjat tinggi, seperti para Khulafa’ur Rasyidin, Al Hasan Ibnu Ali,
Muawiyah Ibnu Yazid, Umar Ibnu Abdul Aziz dan Al Mutawakkil.
2. Al-A immah
Al Aimmah berasal dari kata tunggal imam yang mempunyai erti pemimpin.
Setiap masanya hanya ada dua orang saja yang dapat mencapai darjat Al
Aimmah. Keistimewaannya, ada di antara mereka yang pandangannya hanya
tertumpu ke alam malakut saja, ada pula yang pandangannya hanya tertumpu di
alam malaikat saja.
3. Al-Autad
Al Autad berasal dari kata tunggal Al Watad yang mempunyai erti pasak.
Yang memperoleh darjat Al Autad hanya ada empat orang saja setiap masanya.
Kami
menjumpai seorang di antara mereka dikota Fez di Morocco. Mereka
tinggal di utara, di timur, di barat dan di selatan bumi, mereka bagaikan
penjaga di setiap pelusuk bumi.
4. Al-Abdal
Al Abdal berasal dari kata Badal yang mempunyai erti menggantikan. Yang
memperoleh darjat Al Abdal itu hanya ada tujuh orang dalam setiap masanya.
Setiap wali Abdal ditugaskan oleh Allah swt untuk menjaga suatu wilayah di
bumi ini. Dikatakan di bumi ini mempunyai tujuh daerah. Setiap daerah
dijaga oleh seorang wali Abdal. Jika wali Abdal itu meninggalkan tempatnya,
maka ia akan digantikan oleh yang lain. Ada seorang yang bernama Abdul
Majid Bin Salamah pernah bertanya pada seorang wali Abdal yang bernama Muaz
Bin Asyrash, amalan apa yang dikerjakannya sampai ia menjadi wali Abdal?
Jawab Muaz Bin Asyrash: “Para wali Abdal mendapatkan darjat tersebut dengan
empat kebiasaan, yaitu sering lapar, gemar beribadah di malam hari, suka
diam dan mengasingkan diri”.
5. An-Nuqaba’
An Nuqaba’ berasal dari kata tunggal Naqib yang mempunyai erti ketua
suatu kaum. Jumlah wali Nuqaba’ dalam setiap masanya hanya ada dua belas
orang. Wali Nuqaba’ itu diberi karamah mengerti sedalam-dalamnya tentang
hukum-hukum syariat. Dan mereka juga diberi pengetahuan tentang rahsia yang
tersembunyi di hati seseorang. Selanjutnya mereka pun mampu untuk meramal
tentang watak dan nasib seorang melalui bekas jejak kaki seseorang yang ada
di tanah. Sebenarnya hal ini tidaklah aneh. Kalau ahli jejak dari Mesir
mampu mengungkap rahsia seorang setelah melihat bekas jejaknya. Apakah
Allah tidak mampu membuka rahsia seseorang kepada seorang waliNya?
6. An-Nujaba’
An Nujaba’ berasal dari kata tunggal Najib yang mempunyai erti bangsa
yang mulia. Wali Nujaba’ pada umumnya selalu disukai orang. Dimana sahaja
mereka mendapatkan sambutan orang ramai. Kebanyakan para wali tingkatan ini
tidak merasakan diri mereka adalah para wali Allah. Yang dapat mengetahui
bahawa mereka adalah wali Allah hanyalah seorang wali yang lebih tinggi
darjatnya. Setiap zaman jumlah mereka hanya tidak lebih dari lapan orang.
7. Al-Hawariyun
Al Hawariyun berasal dari kata tunggal Hawariy yang mempunyai erti
penolong. Jumlah wali Hawariy ini hanya ada satu orang sahaja di setiap
zamannya. Jika seorang wali Hawariy meninggal, maka kedudukannya akan
diganti orang lain. Di zaman Nabi hanya sahabat Zubair Bin Awwam saja yang
mendapatkan darjat wali Hawariy seperti yang dikatakan oleh sabda Nabi: “Setiap
Nabi mempunyai Hawariy. Hawariyku adalah Zubair ibnul Awwam”. Walaupun pada
waktu itu Nabi mempunyai cukup banyak sahabat yang setia dan selalu
berjuang di sisi beliau. Tetapi beliau saw berkata demikian, kerana beliau
tahu hanya Zubair sahaja yang meraih darjat wali Hawariy. Kelebihan seorang
wali Hawariy biasanya seorang yang berani dan pandai berhujjah.
8. Al-Rajbiyun
Ar Rajbiyun berasal dari kata tunggal Rajab. Wali Rajbiyun itu adanya
hanya pada bulan Rajab saja. Mulai awal Rajab hingga akhir bulan mereka itu
ada. Selanjutnya keadaan mereka kembali biasa seperti semula. Setiap masa,
jumlah mereka hanya ada empat puluh orang sahaja. Para wali Rajbiyun ini
berpecah di berbagai wilayah. Di antara mereka ada yang saling mengenal,
tapi kebanyakannya tidak.
Disebutkan bahawa ada sebahagian orang dari Wali Rajbiyun yang dapat
melihat hati orang-orang Syiah melalui kasyaf. Ada dua orang Syiah yang
mengaku sebagai Ahlu Sunnah dihadapan seorang wali Rajbiyun. Lalu keduanya
diusir, kerana wali Rajbiyun itu melihat keduanya berupa dua ekor babi,
sebab keduanya membenci Abu Bakar, Umar dan sahabat-sahabat lain. Keduanya
hanya mencintai Ali dan sejumlah sahabatnya. Ketika keduanya bertanya
padanya, maka si wali tersebut berkata: “Aku lihat kamu berdua berupa dua
ekor babi, kerana kamu menganut mazhab Syiah dan membenci para sahabat
Nabi”. Ketika berita itu disedari kebenarannya oleh keduanya, maka keduanya
mengaku benar dan segera memohon ampun kepada Allah. Demikianlah secebis
kisah kasyaf seorang wali Rajbiyun.
Pada umumnya, di bulan Rajab, sejak awal harinya, para wali Rajbiyun
menderita sakit, sehingga mereka tidak dapat menggerakkan anggota tubuhnya.
Selama bulan Rajab, mereka senantiasa mendapat berbagai pengetahuan secara
kasyaf, kemudian mereka memberitahukannya kepada orang lain. Anehnya
penderitaan mereka hanya berlangsung di bulan Rajab. Setelah bulan Rajab
berakhir, maka kesehatan mereka kembali seperti semula.
9. Al-Khatamiyun
Al Khatamiyun berasal dari kata Khatam yang mempunyai erti penutup atau
penghabisan. Maksudnya darjat AlKhatamiyun adalah sebagai penutup para
wali. Jumlah mereka hanya seorang. Tidak ada darjat kewalian umat Muhammad
yang lebih tinggi dari tingkatan ini. Jenis wali ini hanya akan ada di
akhir masa, iaitu ketika Nabi Isa as.datang kembali.
Di antaranya, ada para Wali yang hatinya seperti Nabi Adam as. Jumlah
mereka hanya tiga ratus orang. Sabda Nabi saw: “Mereka berhati seperti hati
Adam as”. Mereka diberi anugerah tersendiri oleh Allah swt. Syeikh Muhyidin
berkata: “Jumlah wali jenis ini bukan hanya tiga ratus orang saja
dikalangan umatnya, tetapi ada juga dikalangan umat-umat lain. Tentang
keberadaan mereka hanya dapat diketahui secara kasyaf. Setiap masanya dunia
tidak pernah kosong dari keberadaan mereka. Mereka mempunyai budi pekerti
Ilahi, mereka amat dekat disisi Allah. Doa mereka selalu diterima oleh
Allah.
Mereka senang dengan doa: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami suka
menganiaya diri kami. Jika Engkau tidak berkenan memberi ampunan dan kasih
sayang kepada kami, pasti kami akan termasuk orang-orang yang rugi”. Di
antara mereka ada pula yang berhati seperti hati Nabi Nuh as. Jumlah mereka
hanya empat puluh orang di setiap zamannya. Hati mereka seperti hatinya
Nabi Nuh as. Beliau adalah Nabi dan Rasul pertama. Mereka suka berdoa,
seperti doa Nabi Nuh as yang ertinya: “TuhanKu, ampunilah aku dan kedua
orang tuaku dan sesiapa sahaja dari orang beriman, lelaki ataupun wanita
yang masuk ke dalam rumahku dan jangan Engkau tambahkan bagi orang-orang
yang berbuat aniaya kecuali kebinasaan”. Tingkatan wali dari jenis ini
sukar diraih orang, sebab ciri khas mereka sangat keras dalam menegakkan
agama, seperti sifat Nabi Nuh as. Mereka selalu memperhatikan sabda Nabi
saw yang ertinya: “Barangsiapa yang beribadah selama empat puluh hari
dengan penuh ikhlas, maka akan terpancar ilmu hakikat dari lubuk hatinya ke
lidahnya”.
Di antaranya pula ada yang berhati seperti hati Nabi Ibrahim. Jumlah
wali jenis ini hanya ada tujuh orang dalam setiap zamamnya. Rasulullah saw
pernah menceritakan tentang mereka dalam salah satu sabdanya. Mereka suka
dengan doa
Nabi Ibrahim as yang ertinya: “Tuhanku, berikan kepadaku kebijaksanaan,
dan ikutkan aku kepada orang-orang salih”. Mereka diberi keistimewaan yang
luar biasa, hati mereka dibersihkan dari rasa ragu, rasa dengki dan rasa
buruk sangka terhadap Khalik maupun makhluk, mereka terlindung dari
sebarang perbuatan buruk. Syeikh Muhyiddin berkata: “Aku pernah menemui
salah seorang dari jenis wali tersebut, aku kagum dengan kemuliaan budi
pekertinya, luas pengetahuannya dan kesucian hatinya, sampai aku
beranggapan bahwa kesenangan syurga telah dipercepatkan baginya”. Di
antaranya pula ada yang berhati seperti hati Malaikat Jibril. Jumlah wali
jenis ini hanya ada lima orang sahaja dalam setiap zamannya. Rasulullah saw
pernah menyebut tentang mereka dalam salah satu sabdanya. Mereka diberi
kekuatan seperti yang diberikan kepada malaikat Jibril yang amat kuat.
Di hari kiamat kelak, mereka akan dikumpulkan dengan malaikat Jibril.
Dan malaikat Jibril senantiasa membantu rohani mereka, sehingga mereka
selalu terpimpin. Di antaranya pula ada yang berhati seperti hati Malaikat
Mikail as. Jumlah mereka hanya ada tiga orang sahaja dalam setiap masanya.
Keistimewaan mereka suka berlemahlembut terhadap semua orang, dan mereka
diberi kekuatan seperti Malaikat Mikail. Di antaranya pula ada yang berhati
seperti hati Malaikat Israfil. Jumlah mereka hanya ada satu orang sahaja
dalam setiap zamann. Nabi saw pernah menyebut tentang mereka dalam salah
satu sabdanya. Menurut pengamatan kami,Syeikh Abu Yazid Al Bustami termasuk
salah seorang dari jenis wali ini. Termasuk juga Nabi Isa as. Syeikh Al
Muhyiddin berkata: “Di antara tokoh-tokoh sufi ada yang diberi hati seperti
hati Nabi Isa, kedudukan mereka sangat tinggi di sisi Allah swt”. Di
antaranya pula ada yang diberi hati seperti hati Nabi Daud as. Jumlah
mereka di setiap masa hanya terbatas beberapa orang saja. Mereka diberi
berbagai keistimewaan, kedudukan tinggi di dunia dan ketebalan iman.
10. Rijalul Ghaib
Di antaranya pula ada yang diberi pangkat Rijalul Ghaib atau
manusia-manusia misteri. Jumlah wali jenis ini hanya sepuluh orang di
setiap masa. Mereka orang-orang yang selalu khusyu’, mereka tidak berbicara
kecuali dengan perlahan atau berbisik, kerana mereka merasa bahwa Allah swt
selalu mengawasi mereka. Mereka sangat misteri, sehingga keberadaan mereka
tidak banyak dikenal kecuali oleh ahlinya. Mereka selalu rendah hati, malu
dan mereka tidak banyak mementingkan kesenangan dunia. Boleh dikata segala
tindak tanduk mereka selalu misteri. Di antaranya pula ada yang selalu
menegakkan agama Allah. Jumlah mereka hanya lapan belas orang di setiap
masa. Ciri khas mereka adalah selalu menegakkan hukum-hukum Allah. Dan
mereka bersikap keras terhadap segala penyimpangan.
Syeikh Abu Madyan termasuk salah seorang di antara mereka. Beliau
berkata kepada murid-muridnya: “Tampilkan kepada manusia tanda redha kamu
sebagaimana kamu menampilkan rasa ketidaksenangan kamu, dan perlihatkan
kepada manusia segala nikmat yang diberikan Allah, baik yang zahiriyah
mahupun batiniyah seperti yang dianjurkan Allah dalam firmanNya berikut:
“Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaknya engkau menyebut-nyebutnya
sebagai tanda bersyukur”26
26 Surah Adh Dhuha: 11
11. Rijalul Quwwatul Ilahiyah
Di antaranya pula ada wali yang dikenal dengan nama Rijalul Quwwatul
Ilahiyah ertinya orang-orang yang diberi kekuatan oleh Tuhan. Jumlah mereka
hanya lapan orang sahaja di setiap zaman. Wali jenis ini mempunyai
keistimewaan, iaitu sangat tegas terhadap orang-orang kafir dan terhadap
orang-orang yang suka memperkecilkan agama. Sedikit pun mereka tidak takut
oleh kritikan orang. Di kota Fez ada seorang yang bernama Abu Abdullah Ad
Daqqaq. Beliau dikenal sebagai seorang wali dari jenis Rijalul Quwwatul
Ilahiyah. Di antaranya pula ada jenis wali yang sifatnya keras dan tegas.
Jumlah mereka hanya ada 5 orang disetiap zaman. Meskipun watak mereka
tegas, tetapi sikap mereka lemah lembut terhadap orang-orang yang suka
berbuat kebajikan.
12. Rijalul Hanani Wal Athfil Ilahi
Di antaranya pula ada jenis wali yang dikenal dengan nama Rijalul
Hanani Wal Athfil Illahi ertinya mereka yang diberi rasa kasih sayang
Allah. Jumlah mereka hanya ada lima belas orang di setiap zamannya. Mereka
selalu bersikap kasih sayang terhadap manusia baik terhadap yang kafir
mahupun yang mukmin. Mereka melihat manusia dengan pandangan kasih sayang,
kerana hati mereka dipenuhi rasa insaniyah yang penuh rahmat.
13. Rijalul Haibah Wal Jalal
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalul Haibah Wal
Jalali. Jumlah mereka hanya empat orang di setiap masa. Jenis wali
tingkatan ini dikenal sebagai orang-orang yang hebat dan mengkagumkan,
meskipun sifat mereka lemah lembut, tetapi orang-orang yang menemui mereka
akan tunduk. Mereka tidak dikenal di bumi, tapi mereka adalah orang-orang
yang dikenal di langit. Di antara mereka ada yang mempunyai hati seperti
Nabi Muhammad saw, ada pula yang mempunyai hati seperti Nabi Syuaib, Nabi
Salleh dan Nabi Hud. Sayyid Muhyiddin berkata: “Aku pernah menemui wali
golongan ini di kota Damsyik”.
14. Rijalul Fathi
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalul Fathi.
Ertinya rahsia-rahsia Allah swt selalu terbuka bagi mereka. Jumlah mereka
hanya ada 24 orang di setiap masanya. Jumlah mereka sama dengan bilangan
jam, yaitu 24 orang. Meskipun demikian, mereka tidak pernah berkumpul di
satu tempat dalam jumlah sebanyak itu. Adanya mereka menyebabkan terbukanya
pintu-pintu pengetahuan, baik yang nyata mahupun yang rahsia.
15. Rijalul Ma’arij Al’-‘Ula
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam kelompok Rijalul Ma’arij Al
‘Ula. Jumlah mereka hanya tujuh orang di setiap masa. Mereka termasuk
wali-wali tingkatan tinggi, hamper setiap saatnya mereka naik ke alam
malakut, mereka adalah orang-orang pilihan.
16. Rijalu Tahtil Asfal
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalu Tahtil Asfal,
iaitu mereka yang berada di alam terbawah di bumi. Jumlah mereka tidak
lebih dari 21 orang di setiap masa. Ciri khas wali ini, hati mereka selalu
hadir di hadapan Allah.
17. Rijalul Imdadil Ilahi Wal Kaun
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalul Imdadil
Ilahi Wal Kauni, iaitu mereka yang selalu mendapat kurniaan Ilahi. Jumlah
mereka tidak lebih dari tiga orang di setiap masa. Mereka selalu mendapat
pertolongan Allah untuk menolong manusia sesamanya. Sikap mereka dikenal
lemah lembut dan berhati penyayang. Mereka senantiasa menyalurkan
anugerah-anugerah Allah kepada manusia. Pokoknya, adanya mereka menunjukkan
berpanjangannya kasih sayang Allah kepada makhlukNya.
18. Ilahiyun Rahmaniyun
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Ilahiyun Rahmaniyun,
iaitu manusia-manusia yang diberi rasa kasih sayang yang luar biasa. Jumlah
mereka ini hanya tiga orang di setiap masa. Sifat mereka seperti wali-wali
Abdal, meskipun mereka tidak termasuk didalamnya. Kegemaran mereka suka
mengkaji firman-firman Allah.
19. Rijalul Istithaalah
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalul Istithaalah,
iaitu manusia-manusia yang selalu mendapat pertolongan Allah. Jumlah mereka
hanya seorang dalam setiap masa. Yang termasuk kelompok ini adalah Syeikh
Abdul Qadir Jilani. Mereka selalu menolong manusia dan mereka sangat
ditakuti.
20. Rijalul Ghina Billah
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalul Ghina
Billah, iaitu orang-orang yang tidak memerlukan kepada manusia sedikit pun.
Jumlah mereka hanya dua orang di setiap masanya. Mereka selalu mendapat
siraman rohani dari alam malakut, sehingga kelompok ini tidak memerlukan
kepada bantuan sesiapa pun, selain bantuan Allah.
21. Rijalu ‘Ainut Tahkim Waz Zawaid
Di antaranya pula ada yang termasuk dalam golongan Rijalu ‘Ainut Tahkim
Waz Zawaid. Jumlah mereka hanya sepuluh orang di setiap zamannya. Mereka
senantiasa meningkatkan keyakinannya terhadap masalah-masalah yang ghaib.
Seluruh hidup mereka terlihat aktif di semua aktivitas ibadah.
22. Rijalul Isytiqaq
Diantaranya pula ada yang termasuk dalam golongan RijalulIsytiqaq,
iaitu mereka yang selalu rindu kepada Allah. Jumlah mereka hanya lima orang
di setiap zamannya. Kegemaran mereka hanya memperbanyakkan solat di siang
hari dan di malam hari.
23. Al-Mulamatiyah
Di antaranya, ada yang termasuk dalam golongan Al Mulamatiyah. Mereka
tergolong dari wali darjat yang tinggi, pimpinan tertingginya adalah Nabi
Muhammad saw. Mereka sangat berhati-hati dalam melaksanakan syariat Islam.
Segala sesuatu mereka tempatkan di tempatnya yang tepat. Tindak tanduk
mereka selalu didasari rasa takut dan hormat kepada Allah. Sudah tentu
keberadaan mereka sangat diperlukan, meskipun mereka tidak terbatas. Ada
kalanya jumlah mereka meningkat, tetapi ada kalanya pula jumlah mereka
berkurangan.
24. Al-Fuqara’
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan AlFuqara’. Jumlah
mereka ada kalanya meningkat dan ada kalanya berkurangan. Ciri khas mereka
ini selalu merendahkan diri. Mereka merasa rendah di hadapan Allah.
25. As-Sufiyyah
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam kelompok As Sufiyyah. Jumlah
mereka tidak terbatas. Ada kalanya membesar dan ada kalanya pula
berkurangan. Mereka dikenal sebagai wali yang amat luhur budi pekertinya.
Mereka selalu menghias diri mereka dengan kebajikan-kebajikan yang sesuai
dengan ketinggian budi pekerti mereka.
26. Al-‘Ibaad
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al ‘Ibaad. Mereka
dikenali sebagai orang-orang yang suka beribadah. Pokoknya, ibadah
merupakan kegiatan mereka sehari-hari, mereka suka mengasingkan diri di
gunung-gunung, di lembah-lembah dan di pantai-pantai. Di antara mereka ada
yang mahu bekerja, tetapi kebanyakan dari mereka meninggalkan semua
kegiatan duniawi. Puasa sepanjang masa dan beribadah di malam hari
merupakan syiar mereka. Sebab, menurut mereka dunia ini adalah tempat untuk
menyuburkan amal-amal di akhirat. Abu Muslim Al Khaulani adalah di antara
wali tingkatan ini. Biasanya jika ia merasa letih ketika beribadah di malam
hari, maka ia memukul kedua kakinya seraya berkata: “Kamu berdua lebih
pantas dipukul dari binatang ternakanku”.
27. Az-Zuhaad
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Az Zuhaad. Mereka
termasuk orang-orang yang suka meninggalkan kesenangan duniawi. Mereka
mempunyai harta, tetapi mereka tidak pernah menikmatinya sedikitpun, sebab,
seluruh hartanya mereka nafkahkan pada jalan Allah. Sayyid Muhyiddin berkata:
“Di antara bapa saudaraku ada yang tergolong dari wali tingkatan ini”.
Disebutkan bahawa Syeikh Abdullah At Tunisi, seorang ahli ibadah di
masanya, ia dikenal sebagai salah seorang wali Az Zuhad. Pada suatu hari,
penguasa kota Tilmasan menghampiri tempat Syeikh Abdullah seraya berkata
kepadanya: “Wahai Syeikh Abdullah, apakah aku boleh solat dengan pakaian
kebesaranku ini?” Mendengar pertanyaan itu, Syeikh Abdullah tertawa. Tanya
si penguasa: “Mengapa engkau tertawa, wahai Syeikh? Jawab Syeikh Abdullah:
“Aku tertawa kerana lucunya pertanyaanmu tadi, sebab mengapa engkau
bertanya kepadaku seperti itu, padahal pakaianmu dan makananmu dari harta
yang haram?” Mendengar jawaban Syeikh Abdullah seperti itu, maka si
penguasa menangis dan menyatakan taubatnya kepada Syeikh, selanjutnya ia
meninggalkan kekuasaannya demi untuk mengabdikan diri kepada Syeikh
Abdullah, sehingga beliau berkata: “Mintalah doa kepada Yahya Bin Yafan,
sesungguhnya ia adalah seorang penguasa dan seorang ahli zuhud, andaikata
aku diuji sepertinya, mungkin aku tidak dapat melaksanakannya”.
28. Rijalul Maa’i
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Rijalul Maa’i.
Mereka adalah para wali yang senantiasa beribadah di pinggir-pinggir laut
dan sungai. Mereka tidak banyak dikenal, kerana mereka suka mengasingkan
diri. Disebutkan, bahwa Syeikh Abu Saud Asy Syibli pernah berada di pinggir
sungai Dajlah di Baghdad. Ketika hatinya bergerak: “Apakah ada di antara
hamba-hamba Allah yang beribadah di dalam air?” Tiba-tiba ada seorang yang
muncul dari dalam air seraya berkata: “Ada, wahai Abu Saud. Di antara
hamba-hamba Allah ada juga yang beribadah di dalam air dan aku termasuk di
antara mereka. Aku berasal dari negeri Takrit, aku sengaja keluar, kerana
beberapa hari mendatang akan terjadi musibah di negeri Baghdad”. Kemudian
ia menghilang ke dalam air. Kata Abu Saud: “Ternyata tidak lebih dari lima
belas hari musibah memang terjadi.”
29. Al-Afrad
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Afrad. Mereka
termasuk wali-wali berkedudukan tinggi. Di antara mereka adalah Syeikh
Muhammad Al ‘Awani, sahabat karib Syeikh Abdul Qodir Al Jailani. Mereka ini
jarang dikenal manusia awam, kerana kedudukan mereka terlalu tinggi. Jumlah
mereka tidak terbatas. Ada kalanya jumlah mereka meningkat dan ada kalanya
pula berkurangan.
30. Al-Umana’
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Umana’ artinya
orang-orang yang dapat diberikan kepercayaan. Di antara mereka adalah Abu
Ubaidah Ibnul Jarrah, sepertimana yang disebutkan oleh Nabi saw: “Abu
Ubaidah adalah orang yang paling dapat diberi kepercayaan di antara umat
ini”. Jumlah mereka tidak terbatas. Mereka jarang dikenal manusia, kerana
mereka tidak pernah menonjol ditengah masyarakatnya.
31. Al-Qurra’
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Qurra’. Mereka
ahli membaca Al Quran. Menurut sebuah hadis, wali-wali ini termasuk
orang-orang yang dekat dengan Allah, kerana mereka ahli Al Quran. Dan
mereka harus dimuliakan. Syeikh Sahal Bin Abdullah At Tusturi termasuk di
antara mereka.
32. Al-Ahbab
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Ahbab, iaitu
orang-orang yang dikasihi. Jumlah mereka tidak terbatas, adakalanya
meningkat, adakalanya pula berkurangan. Mereka mencapai tingkatan ini
disebabkan mereka melaksanakan segala ibadah dan takarrub kerana cinta
kepada Allah. Ibadah yang didasari cinta, lebih baik dari ibadah yang
berharap pahala dan syurga. Maka sebagai imbalan baik bagi mereka, mereka
mendapat kasih sayang Allah yang luar biasa.
33. Al-Muhaddathun
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Muhaddathun,
iaitu orang-orang yang selalu diberi ilham oleh Allah. Menurut hadits Nabi,
ada sebahagian dari umatku yang diberi ilham dari Allah. Maka Umar Bin Al
Khattab termasuk salah satu dari mereka. Sayyid Muhyiddin Ibnu Arabi ra
berkata: “Di zaman kami ada pula wali-wali Al Muhaddathun, di antaranya
adalah Abul Abbas Al Khasyab dan Abu Zakariya Al Baha-i”. Para wali yang
tergolong dalam golongan ini senantiasa mendapat bisikan-bisikan rohani
dari penduduk alam malakut, misalnya dari Jibril, Mikail, Israfil dan
Izrail, sebab rohani mereka sudah dapat menembus alam arwah atau alam
malakut.
34. Al-Akhilla’
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Akhilla’. Mereka
adalah orang-orang yang dicintai Allah, sebab segala ibadah yang mereka
lakukan selalu didasari cinta kepada Allah. Jumlah mereka tidak terbatas,
adakalanya meningkat dan adakalanya berkurangan.
35. As-Samra’
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan As Samra’. Erti kata
As Samra’ adalah berkulit hitam manis. Jumlah mereka tidak terbatas. Mereka
termasuk orang-orang yang senantiasa berdialog dengan Allah, sebab hati
mereka selalu dipenuhi rasa ketuhanan yang tiada taranya.
36. Al-Wirathah
Di antaranya, ada pula yang termasuk dalam golongan Al Wirathah, iaitu
mereka yang mendapat warisan dari Allah. Mereka adalah para ulama, pewaris
para Nabi. Kelompok ini termasuk orang-orang yang gemar beribadah sampai
melebihi dari batas kemampuannya. Mereka suka mengasingkan diri di
tempat-tempat terpencil demi untuk memenuhi kecintaannya kepada Allah. http://pondokhabib.wordpress.com/
|